Opvallende content op uw LED-scherm? Dit zijn de allerbeste tips!

Geplaatst in: Reclame, Sport

U wilt echt opvallen en maakt gebruik van een full colour LED-scherm. Het plaatsen van uw boodschap (=content) op een LED-scherm is eenvoudig. Maar het maken van een goede en aantrekkelijke content is een stuk lastiger.

De basis van goede content: formuleer uw boodschap kort en bondig. Houdt het simpel. Zeg wat u te zeggen heeft. Gebruik weinig woorden. Plaats het belangrijkste element van uw boodschap links bovenin het scherm. Waarom? De mens kijkt van nature van links naar rechts en daarna van boven naar beneden.
In dit blog leest u nog 4 tips die u helpen bij het maken van aantrekkelijke content voor uw LED-scherm.

 

Tip 1: Gebruik weinig details in uw uitingen

LED-schermen hebben ondanks hun grote afmetingen meestal een lage resolutie. Houdt bij het opmaken van de content hier rekening mee. Een lage resolutie betekent namelijk dat details in uw uiting niet goed worden weergegeven. Er zijn immers te weinig pixels om dit goed weer te kunnen geven. Gebruik om die reden weinig details in uw uitingen. Wat u kunt doen als u gebruik wilt maken van een foto/afbeelding: maak een goede uitsnede van het gewenste beeldmateriaal. Zo trekt u de aandacht naar het juiste punt.

 

Tip 2: Kies het juiste lettertype

Er is een belangrijke rol weggelegd voor het lettertype. De meest geschikte lettertypes zijn de zogenaamde schreefloos lettertypen. Deze hebben een eenvoudig design en een dikke rand en zijn hierdoor goed leesbaar. Enkele voorbeelden van schreefloos lettertype zijn: Arial, Helvetica, Tahoma, Verdana in bold/black. Gebruik bij voorkeur maximaal 1 lettertype en wissel hoofd- en kleine letters af.

Bonustip: gebruik geen stijlen zoals effecten of schaduwen. Dit komt de leesbaarheid niet ten goede.

 

Tip 3: Maak de letters GROOT

Kleine letters kunnen niet goed (en niet snel) gelezen worden, waardoor uw boodschap niet goed overkomt. Dus maak de letters GROOT. Voor het kiezen van de juiste grootte dient u rekening te houden met de leesafstand tot uw publiek. De gouden regel is dat de leesafstand gedeeld door 5 de minimale karakterhoogte bepaalt. Dus als uw doelgroep op 100 meter afstand staat dan dient u minimaal karakters te gebruiken van 20 centimeter hoog. Bij deze formule gaan we er van uit dat de omstandigheden (zoals belichting, leeshoek etc) goed zijn en de lezer stil staat. Zijn deze omstandigheden anders dan dien je de minimale karaktergrootte daar op aan te passen.

 

Tip 4: Zorg voor contrast

Hoe meer contrast tussen de voor- en achtergrond hoe beter. Contrast zorgt er namelijk voor dat uw boodschap optimaal leesbaar is. Onderstaand kleurenwiel is een goed hulpmiddel voor het bepalen van het contrast. Kleuren die tegenover elkaar staan versterken elkaar en leveren dus een groot (gewenst) contrast op. Kleuren die naast elkaar staan leveren een laag contrast op.

Bonustip: onderzoek heeft aangetoond dat witte letters op een zwarte achtergrond beter leesbaar zijn dan zwarte letters op een witte achtergrond.

Kortom: bedenk vooraf goed na over wat u wilt laten zien, keep it short and simple. Pas de uiting aan op de grootte van het LED-scherm, zodat de content goed leesbaar is op de gewenste afstand. Op die manier bereikt u veel meer mensen.

Veel plezier met het maken van aantrekkelijke content voor uw LED-scherm.
En omdat (voor)beelden soms meer zeggen dan tekst:

Weinig details, schreefloos lettertype, grote letters, kort en bondig

Veel details, niet schreefloos lettertype, kleine letters, lang en uitgebreid.

ONZE OPDRACHTGEVERS

Bezig met laden van projecten...
Enable map
Disable map

NEEM CONTACT OP MET ONZE MARKTSPECIALISTEN