Actuele reisinformatie op het nieuwe busstation in Zwolle

Sinds begin 2019 beschikt Zwolle over een volledig nieuw busstation aan de zuidzijde van het Centraal Station. Dagelijks vertrekken er 1800 busritten vanaf deze locatie.
Door de toename van het aantal reizigers groeide het oorspronkelijke busstation aan de centrumzijde uit z`n jasje. Met als gevolg dat ook de verkeersveiligheid onder druk kwam te staan. Het nieuwe busstation is groot opgezet, beschikt over 21 haltes, een 245 meter lange busbrug en is voorbereid op de komst van elektrische bussen.

Reisinformatie op maat

Belangrijk onderdeel van het nieuwe busstation is het Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS) dat door Ledyears is gerealiseerd. Dit informatiesysteem, met 4 overzichtsdisplays en 20 haltedisplays (bestaande in totaal uit 52 TFT schermen!), biedt de reizigers actuele reisinformatie over vertrekkende busritten. Al in de voetgangerstunnel onder het spoor tot op de specifieke halte wordt de reiziger volledig geïnformeerd over de vertrektijden en vertragingen.

Uniforme uitstraling

Net als het meubilair op de perrons sluit ook het ontwerp van de haltesystemen volledig aan bij het treinstation. Zo is de uitstraling, vorm en uitvoering van de displaysystemen gelijk aan de herkenbare blauwe reisinformatiesystemen van de NS.

Optimale leesbaarheid

In overleg met de opdrachtgever is de weergave van de informatie op de haltedisplays geoptimaliseerd. Zo zijn er meerdere templates beschikbaar met een verschillend aantal regels en karakterhoogtes. Op die manier kunnen bij minder ritten de karakters groter worden weergegeven. Bovendien is de statische halteletter aangelicht en volledig geïntegreerd in het haltedisplay zodat er één geheel ontstaat.

Complexe projectsituatie

Met Prorail als eigenaar van het treinstation, de gemeente Zwolle als eigenaar van het busstation en de provincie Overijssel als opdrachtgever ontstond er een  bijzondere situatie. Dit werd nog complexer door het groot aantal verschillende aannemers die op het terrein aanwezig waren.

“Al met al een mooie uitdaging voor ons projectteam”, aldus Peter van der Waals, hoofd projectbureau bij Ledyears. “De oplossing ligt in onze projectaanpak met bijzondere aandacht voor stakeholder- en omgevingsmanagement. Daardoor zijn wij in staat alle belangen te herkennen en samen te brengen met behoudt van onze eigen projectdoelstelling: een tijdige en succesvolle oplevering van het DRIS.”

Deze projectaanpak komt niet in de laatste plaats voort uit de ruime ervaring die het projectteam van Ledyears heeft opgedaan bij de tientallen busstations in Nederland die al een DRIS hebben.

ONZE OPDRACHTGEVERS

Bezig met laden van projecten...
Enable map
Disable map

NEEM CONTACT OP MET ONZE MARKTSPECIALISTEN