Sportmarketing en de ontwikkeling van Youtube TV

Geplaatst in: Sport

Één van de grootste bedrijven ter wereld geeft een kijkje in de toekomst

YouTube maakte onlangs bekend dat er dagelijks meer dan 1 miljard uur aan video’s wordt gekeken via dit medium. Wat wordt er gekeken? Voornamelijk fragmenten uit tv-shows, sportprogramma’s en series. YouTube wil haar gebruikers nog veel meer soortgelijke content aanbieden en maakte in maart bekend dat zij een eigen tv-dienst gaat lanceren onder de naam YouTube TV. Susan Wojcicki, CEO van YouTube, wil consumenten en bedrijven tv aanbieden op ieder moment van de dag, op ieder toestel. Met deze dienst wil zij dat live tv wordt bekeken dat is afgestemd op de wensen en behoefte van gebruikers.

In tegenstelling tot traditionele media als kranten, magazines en tijdschriften stijgt het gebruik van YouTube nog steeds, met name onder de millenials. Jongeren kijken steeds minder televisie en afgelopen jaar werd dat ook merkbaar in de sport. De kijkcijfers van live-sport in de VS en de UK kelderen. Ook in de rest van de wereld kijken er steeds minder mensen naar live sport, de vraag is of YouTube TV daar verandering in gaat brengen.

 

YouTube TV

De naam zegt het al: een tv-dienst van YouTube. Voor 35 dollar per maand kunnen abonnees, met zes verschillende accounts per abonnement, tot wel veertig zenders live via internet bekijken. Dit betreft o.a. de grote Amerikaanse zenders zoals NBC, FOX en CBS. De YouTube TV gebruikers kunnen onbeperkt live tv-programma’s kijken en opnemen in de cloud. YouTube TV maakt gebruik van kunstmatige intelligentie, net als Netflix, om gebruikers suggesties te doen en is hierbij de eerste die dit doet met live televisie. Met die dienst wil YouTube traditionele shows en livesport naar het publiek brengen en meer kijkers trekken. De dienst is beschikbaar op smartphones, tablets en computers. Over de lanceerdatum in Europa is nog niks bekend.

 

De trend onder millenials

Tijdens een presentatie liet Susan Wojcicki weten dat deze dienst gericht is op jongeren. Tegenwoordig groeien kinderen op met apps als Snapchat, Instagram, YouTube en Netflix. De opkomst van internet heeft ervoor gezorgd dat de consument niet meer alleen informatie consumeert, maar ook creëert en produceert. Media is sociale media geworden en consumenten zijn interactiever dan ooit. Ze zijn minder geneigd om een traditioneel tv-abonnement af te sluiten. Met YouTube TV wordt er ingespeeld op deze trend.

youtube millenials

 

Advertentie-inkomsten

In de sportmarkt zien de grote topclubs en sportcentra de inkomsten uit sponsordeals en advertentie-inkomsten groeien, terwijl de afstand met de middelgrote en kleinere clubs en centra steeds groter wordt. Daar lopen de inkomsten uit sponsordeals terug, waardoor veel sportactiviteiten onder druk komen te staan.
De plannen van YouTube, met een miljoenenpubliek en waardevolle data, bieden hier wellicht mogelijkheden. Door YouTube TV op zoveel mogelijk locaties aan te bieden en daarmee een breed publiek te bereiken, wordt YouTube TV interessant voor grote merken om sponsordeals mee te sluiten. Door de samenwerking aan te gaan met YouTube en de content van YouTube TV op verschillende schermen en scorebordsystemen te tonen zijn sportclubs en sportcentra in staat om extra inkomsten te genereren. Zowel voor de grote als voor de kleine clubs biedt dit ongekende mogelijkheden.

 

Wat voor gevolgen heeft YouTube TV voor de (sport)marketing?

De sportwereld is een dynamische wereld en in de laatste jaren is online marketing een belangrijk onderdeel geworden van de strategieën bij veel sportclubs en -organisaties. Door de afname van het gebruik van traditionele massa communicatiemiddelen is er een verschuiving geweest in de wereld van advertising. Het geld dat werd besteed aan tv-commercials wordt nu gebruikt voor onlinevideo’s en online marketing. YouTube TV speelt in op deze trend en de verwachting is dat deze dienstverlening de komende jaren van grote waarde zal zijn voor de sportmarkt.

 

ONZE OPDRACHTGEVERS

Bezig met laden van projecten...
Enable map
Disable map

NEEM CONTACT OP MET ONZE MARKTSPECIALISTEN